A 20. századot az izzó világította meg, a 21. századot pedig a LED fogja megvilágítani.
Ez hangzott el a 2014-es Nobel díj kiosztón, idén ugyanis nem elvont kutatás, hanem egy világítástechnikai újítás, a LED lámpa kapta a neves elismerést.
A ledekre azóta számos cég rárepült, ötvözve az okos telefonok által nyújtott kényelmi platformot az említett világítástechnológiával.
Minap a Philips cég előadására sodort az élet, és a prezentált komplex okos ház rendszerek bemutatásakor, sokszor olyan érzésem volt mintha egy sci-fire filmre ültem volna be. Ha valaki a kezembe nyom egy doboz popcornt, egy heti pszichoterápia se tudott volna megingatni abban, hogy nem egy jövőben játszódó mozit, hanem a jelen technológiáját láttam.
Okos ház, okos város, intelligens világítás – ami követi az autót és a parkolóházban sétáló egyént. 15 év élettartamú izzó, okos telefonnal kezelhető, könnyen szerelhető világítás, – ami a LED-technológiának és a felhasználási módnak köszönhetően 70%-os energia megtakarítást (!) eredményez.
És ezek nem csak lesznek, de már forgalomban kaphatók, sőt, van olyan város (pl. Rottredam), ipari park (Magyarország 2013-as legnagyobb ipari beruházása, a nyíregyházi LEGO üzem) már ezen a technológiák java részét régóta használja.
Okos garázs
Izzóinak hatékonyságát nagyobb vállalatok szolgálatába is helyezni a gyártó. Egyik ilyen megoldást a parkolás segítésére fejlesztette. A parkolóházba LED táblákat helyeznek, melyek internetek kommunikálnak okos eszközeinkkel, valamint alkalmazkodnak a parkolóházon belüli aktivitáshoz, mozgáshoz.
Ezzel a gyártó cég nemcsak forradalmasíthatják a parkolóházak piacát, de megfelelő fellépés esetén növelheti népszerűségét a világítás technológiában. Amellett hogy brutáltrendi az egész cucc, 70%-os (!) energia megtakarítás érhető el, és kb. 3 év a megtérülési idő.
Otthoni technológia
Aztán ott a – már forgalomban lévő – okos LED izzó amely ezer színben világít, tablettel, okostelefonnal, illetve beszédfelismeréssel is lehet irányítani. A fény erejét lehet állítani és időzíteni is egy applikáció segítségével, mint pl: homályos fény, ki-be kapcsolás, vagy a sokak által megszokott klasszikus izzófényt is lehet választani.
Az izzókat az USA-ban 30$/darab áron árulják, ami nem is olyan drága, ha azt nézzük, hogy a gyártó 25 éves élettartamot ígér a vevőinek.
Mezőgazdaság
Mezőgazdasági vállalatok termelését növeli, illetve könnyíti meg a LED világítása. Kutatások előzték meg egy olyan fény kialakítását, amellyel gyorsabb növénynövekedést érhetünk el. Így a termelők évente akár 25 alkalomra is növelhetik betakarításuk számát, 85%-os energiacsökkentéssel. Ez a készülék lehetővé teszi a minőségromlást nélkülöző élelmiszerek termelés növekedését anélkül, hogy az időjárás viszonyaitól tartanánk. Természetesen a vállalatok kapnak a lehetőségen, és sorban állnak a készülékért.
Egy biztonságosabb város
A Philips, mint vezető világítástechnikai gyártó az Ericsson-nal karöltve elindított egy projektet, melyben egy innovatív világítási rendszert dolgoztak ki. Ez az újfajta megközelítés LED izzókat helyezne a nagyobb városok közvilágítás középpontjában, mely a lakók telekommunikációs eszközeivel lépne kapcsolatba. Ezzel a városban élő lakók jobb hálózati teljesítményt kapnak energiatakarékosabb megvilágítással.
A két gyártó egyesítené a városban kiépített wifi hálózatát, illetve a kiszolgálók által nyújtott szélessávú internetet az okos LED izzóval, ezzel energiatakarékosabb teljesítményt elérve. Nagy segítséget nyújtva a hatóságoknak a város sötétebb tereinek megvilágításában azzal, hogy magas fényű LED oszlopokat épít ki az árnyékos helyeken.
A Philips most olyan városokban telepíti megoldását, amelyben Ericsson által lefedett hálózat van kiépítve. A gyártók természetesen dolgoznak azon, hogy ez a lefedettség minél nagyobb méreteket öltsön. Ezek a LED oszlopok kiépítése viszonylag drága, bár a gyártók állítják, hogy megtérülési ideje igen alacsony mivel nagyban csökkentenék a város költségvetéseit. Állítólag 50-70%-kal csökkenti a városok által használt villamos energia költségeit, de valahol ez az érték 80%-ot is elérte, jelentette The Climate Group. A szervezet 12 nagyvárosban tesztelte az új technikai megoldást. A teszt azt is kimutatta, hogy az emberek jobban kedvelik a LED izzó által nyújtott fehér fényt, mivel nagyobb biztonságérzetett, illetve nagyobb fényhatást ad.
Ételvilágítás
Az ételvilágítás már csak hab a a tortán. Két lábon áll az adat, hogy jó világítás esetén 8%-al több időt tölt a vásárló egy üzletben, az árú kiemelő világítása 9,5%-al növeli a vásárlási kedvet, ezáltal a vásárlás 4,5%-al növekszik. Ha pedig egy salátát Led-el világítunk, tovább marad friss, mint normál, hőt kibocsájtó világítótest alatt.
Az már szomorú tény, hogy megfelelő világítástechnikával az étel is vonzóbbnak tűnik. Alaphangon a halat hideg fehér fénnyel, a pékárú ropogós hatásának eléréséhez a 2700 Kelvin meleg fényt lehet igénybe venni, a 3000 Kelvin rózsaszín fényében pedig a húsok versenyeznek frissességet tekintve a hajnali párával.
A dolog létjogosultságát mi sem bizonyítja jobban, hogy az ételek bevilágítását már külön törvény szabályozza, így egy frissre világított zöldséges pultért komoly pénzbírság jár.
Szóval ez van. Eddig azt hittem hogy az LG, a Samsung, az Apple egy apró rést sem hagyott a smart piacon. Erre kiderül, hogy a kihagyott rés óriási. Vajon hány rés van még ezen a pajzson?