Facebook oldaldoboz

KOMMENTSAROK

2015.05.28. 14:56

8+1 tévhit az ivóvízről

Komoly információmennyiség jut el hozzánk az egészséges étkezésről, életmódról. Ennek melléktermékeként gyakran alakulnak ki tévhitek a témában.  Egy országos vízkeménység-felmérés kapcsán derült ki, hogy a vízről is van pár téves vélekedés a köztudatban. Mivel „testünk legfontosabb táplálékáról” van szó, most tisztázzuk a legnagyobb félreértéseket.

 

1. Magyarországon rossz minőségű a víz.

Nem igaz.
A nemzetközi felmérések alapján a vízművek kifejezetten jó vizet szolgáltat. 
Ahogy sok országban, a csapvíz hazánkban is a legellenőrzöttebb élelmiszernek számít.

meg.gif

 

2. Tényleg ki vagyunk-e téve ólommérgezésnek az ivóvíz által?

Nem igaz.
A Fővárosi Vízművek által szolgáltatott ivóvízben még a legfrissebb, 2013. december 25-én csökkentett határérték egy tizedét sem éri el az ólomtartalom. Hasonló a helyzet a vidéki nagyvárosok területén is, így nincs okunk az aggodalomra. Az ólomcsövek cseréje az elöregedett vezetékekkel egyetemben egyébként folyamatos. (A veszélyes faktort nem az ivóvízszolgáltatók jelentik, a veszélyforrás többségében a régi épületek ólomvezetékeiben pangó víz).

 

3. Kávé készítésénél mindegy, hogy milyen vizet használunk.

Nem igaz.
Ugyan a kávéőrleményből származik az aroma lényege, a kávé 98%-a mégiscsak a víz. Érdemes alacsonyabb ásványi anyag tartalmú vizeket használni. Ennek oka, hogy mind a kávéból, mind a teából szárazanyagtartalmat vonatunk ki a főzés során. Több teszt bizonyítja, hogy magas ásványi anyag tartalommal telített vízben, nem tud annyi szárazanyag oldódni sem a kávéknál, sem a teáknál.

 

4. A kemény víztől vesekövünk lesz.

Nem igaz.
A kemény víz a vízzel működő berendezéseinknek árt.
Nincs olyan hiteles adat, vagy kísérlet, amely bizonyítaná, hogy a keményebb vizek vesekövet, vagy egyéb problémákat okoznának.  (A víz 35 keménységi fokig emberi fogyasztásra alkalmas, és 18-20 fok környéki az ideális. Magyarországon - az alföld kivételével - közepesen kemény és kemény a víz.). A túlzott vízfogyasztás (ásványi anyagok kiválasztása) természetesen megterhelheti a veséket. 

 

5. A lágyvíznek nincs hajápoló hatása.

Nem igaz.
Az eddig tapasztalatok és a fodrászok állítása alapján a lágyviz használatakor a haj, puhább, lágyabb, fényesebb érzetű lesz. Van aki az (balzsam)ecetes hajmöblítésre esküszik, és sok sampongyártó használ  vízlágyító anyagot a termék előállításakor.

 

6. Az ásványvizes palackok nem károsak a környezetre, mert újrahasznosítják őket.

Nem (teljesen) igaz.
Magyarországon 5 milliárd palackot dobunk ki évente, ebből 1,5 milliárd kerül újrahasznosításra. Mivel a műanyag palackok lebomlási ideje 450 év, a maradék 3,5 milliárd palack felhasználatlanul hever.

plastic.jpg
 

7. A WC öblítés nem ivóvízpazarlás.

Nem igaz.
Az elterjedt WC-technikákkal átlagban egy lehúzáskor 6 liter, naponta 60-80 ivóvizet változtatunk szennyvízzé. Korszerű tartályokkal a vízmennyiségét ~30 százalékkal csökkenthetjük. Az igazán jó megoldás a "szürkevíz hasznosítás" lenne; amikor összegyűjtött esővízzel, vagy fürdővízzel húzzuk le a WC-t.

output_0weqwn.gif

 

8. Azért kell vízlágyító, víztisztító kütyüt használni, mert a víz rossz, egészségre káros.

Nem így igaz.
Vízlágyító berendezést akkor használhatunk, ha azt szeretnénk elérni, hogy a keményebb víz ne tegye tönkre a kávéfőzőt, mosógépet, bojlert, fűtést; bőr- és hajápolási szempontjaink vannak, vagy unjuk, hogy egyfolytában vízköves a csempénk – egyáltalán kiszámoltuk, hogy a kemény víz okozta gondok többe kerülnek mint a vízlágyító egyszeri költsége.
Víztisztítót akkor érdemes használnunk, ha szeretnénk a csapvizet még jobban tisztítani, ásványi anyagokkal
dúsítani, vagy kávéhoz, teához optimalizálni, vagy kibekkelni az ásványviz hazacipelését.

 cuccli21_1.jpg
 

9. A meleg autóban tárolt ásványvíznek azért rossz az íze, mert a forró műanyagból kioldódó mérgekkel keveredik.

(Valószínűleg ez) nem igaz. 
Hiteles szakértői vizsgálatot nem találtunk**, de az igaz, hogy engedélyezést komoly vizsgálatok előzik meg, és olyan stabil szerkezetű műanyagok palackok kerülnek forgalomba, amelyet a víz nem tud feloldani. Így a kellemetlen ízhatás az autóban való többszöri felmelegedésnek/lehűlésnek tudható be. (Ha például friss ásványvizet egy lábasban többször felforraljuk, kihűtjük, majd langyosan megisszuk, hasonlóan kellemetlen íz- és komfortélményt fogunk kapni otthon is).

(**Jelenleg várunk az Országos Közegészségügyi Központ Országos Környezetegészségügyi Igazgatóság Vízhigiénés osztály hivatalos válaszára. Az eredményt publikálni fogjuk ugyanitt).

A vízről kapcsolatos videóanyagunkat ezen a linken érhetitek el.

A bejegyzést írta: Matis Bálint, Lantos Tivadar, Dani Tibor.

output_izhozy.gif

 output_xfex59.gif 

 

 

 

 

89 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://vgfotthon.blog.hu/api/trackback/id/tr287498306

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A meleg víz veszélyei 2015.05.30. 19:41:40

Régóta, talán gyerekkorom óta, él bennem egy imperatívusz:Éles kést nem szabad meleg vízben mosogatni, mert kimegy az éle! Ez egyfajta tényként, meg nem kérdőjelezendő igazságként él bennem, így éles kések mosogatásánál mindig gondosan hideg vízre v...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TixTide 2015.05.29. 09:14:17

A Pest megyei Fóton a csapból folyó víz annyira jó minőségű, hogy a kutyák sem isszák meg. Mi pedig ha megfürdünk benne, akkor jó esetben csak viszketünk, rosszabb esetben piros kiütéseket okoz. Igen én is olvastam a tájékoztatót a vízminőségről, csak a tapasztalat szöges ellentétben van az ott állítottakkal szemben. Próbáltunk a csecsemőknek szánt (kereszttel megjelölt) közkútból vizet hozni, de az is olyan szinten klóros, hogy két-három nap ülepítés után sem veszít a szagából semmit. Az ozmózis víztisztító meg kész átverés, vásárlás előtt sehol sem írják le hogy mennyire pazarló, egy átlagos készülék 4-5 liter vízből csinál 1 liter tisztított vizet.

Terézágyú 2015.05.29. 09:34:19

@TixTide:
"A Pest megyei Fóton a csapból folyó víz annyira jó minőségű, hogy a kutyák sem isszák meg"

Na, és akkor mit isznak a fóti kutyák?????

TixTide 2015.05.29. 09:41:42

@Terézágyú: Jó a poén, de a valóságban tényleg szar a helyzet. Ha azt akarom hogy megigyák naponta a szükséges mennyiséget, akkor flakonos vizet kell adjak nekik, illetve a felfogott esővizet is szeretik.

Terézágyú 2015.05.29. 09:55:03

@TixTide:
"Jó a poén, de a valóságban tényleg szar a helyzet. Ha azt akarom hogy megigyák naponta a szükséges mennyiséget"

érdekes a kutyák még pocsolyából is isznak, a vécékagylóból is (a filmekben), sőt a kézmosóvízből is.

nálatok meg inkább szomjaznak a kutyák de nem isznak. vagy isznak azok, csak te tömni akarod beléjük a vizet...

kovacsbelane 2015.05.29. 10:05:29

Előfordulhat, hogy nem (csak) a víz minőségével van a baj, hanem a hálózattal.

A mi kutyánk meg egyáltalán nem iszik friss vizet, kizárólag az esővízgyűjtőből, ami azért elég undi, mert potyognak bele levelek, néha laknak benne állatok, miegyéb.

kovacsbelane 2015.05.29. 10:07:51

@TixTide: Az előzőt neked szántam. :)

eßemfaßom meg áll 2015.05.29. 10:09:57

@TixTide: Pár hete voltam a fóti rokonnál, elég kényesek lehetnek a kutyáid ha az a víz amit ittam náluk nem felel meg kutyaitatásra

Pécsi bölcsész 2015.05.29. 10:14:44

@TixTide: Az ozmózisos vízszűrő nem csak ezért átverés!
Az a legnagyobb baj vele, hogy kvázi desztillált vizet csinál, amit ugye nem egészséges inni, ezért visszasózó patront is tesznek bele, ami ugye a gyártó kénye-kedve szerint tartalmaz akármit...
Összegezve: rohadtdrágán kivesszük az ásványi anyagokat és utána visszarakjuk:
ÜGYES!
Az egésznek katonai területeken van értelme és ott, ahol amúgy ihatatlan lenne a víz. Magyarországon ez tökéletes átverés. Ennél már csak az ásványvíz a nagyobb.
ÁMDE!
A klór probléma sajnos valós. Én sem iszom meg a klóros vizet, de ez ellen tökéletes megoldás egy 10-20 mikronos szűrő és utána egy aktívszén patron, ami töredékébe kerül egy RO gépnek.
Évek óta ezt használom és nem veszek ásványvizet.

Pécsi bölcsész 2015.05.29. 10:16:12

Így fél évente ca. 3000Ft költség keletkezik a patroncserénél! Azért ez nem mindegy.
Több ismerősömnek szereltem be ilyen szűrőt kis csappal a pultba és használjuk nagy örömmel.

Hengelhoffer 2015.05.29. 10:40:26

A cikkben kár, hogy nem lehet kinagyítani a képeket.

Shopping 2015.05.29. 10:57:18

Szerintem költözzön el Fótról ( vagy honnan) az aki szerint nem jó ott a víz.

dr-eam 2015.05.29. 11:04:17

Micsoda problémák :) majd 10-15 é v múlva, amikor globálisan ivóvízhiánnyal fog küszködni a Föld...addigra felnövő vagy épp csak kamaszodó gyermekeink :(

élhetetlen 2015.05.29. 11:28:20

@Terézágyú: Cak annyi, hogy a pocsolyában általában esővíz van. Az meg, hogy egy állat mit tart tisztának, bocs, elmesélem egy gyerekkori balesetemet. Falusi háztartás, nincs csatornázás, a mosogatás után a vizet ki kell vinni. Erre volt egy vödör. Volt két lovunk, volt itató vödör. Mellényúltam, az itató vödörben vittem ki a mosogstólét. Rájöttem én, kimostam én, de nagyon, kiöblítettem vagy tízszer. Apa este itatni akar, A ló orra közelít a vízhez, aztán prüszkölt egyet, és kész. Apa ment a haverjához vödröt kölcsönkérni, másnap újat venni. Itt nem arról van szó, hogy ezt a vödröt sterilen tartottuk, ebbe beleszállt a por, belemehetett a tyúk, a macska, de itt volt valami, ami nem felelt meg neki.

Már meging egy nick 2015.05.29. 11:42:52

Ezen a wc lehúzásos témán sokat lovagolnak, hogy víz pazarlás, meg mért nem esővíz, kútvíz, stb. Ez az amivel nem értek egyet.

Most ha valaki elkezd ezzel foglalkozni kiderül, hogy az esővíznek külön rendszer kell nem lehet keverni még a wc tartályban se a csapvízzel. Most vagy külön tartályok, ha nem fér el külön wc, vagy a csapvizet teljesen kikötni, csak mi van ha nem esik az eső... Azt a vizet valahogy be kell juttatni a házba, jöhet egy házi vízmű amiből a 20-30ezer Ft -os készülékek pár évente kukázhatóak, ha másra is használnánk az esővizet akkor illik föld alatti tartályban tárolni, szintén befektetés, szintén környezet terhelés minden háztartásnál megépíteni, az se lesz mindegy milyen anyagból van... anyagilag se hiszem, hogy megéri, meg környezetvédelmileg sem.

Én azt nem hiszem el, hogy ennél rosszabb lenne a meglévő vízhálózatot használni. Ahol a vízműnek így is úgy is fenn kell tartani a hálózatát, a tartályokat, szivattyúkat és ha használva is van akkor bevétele is lesz amiből ezeket folyamatosan fenntartja.

Igazából a megoldás a száraz toalett lenne, mivel a fekália megfelelő módszerekkel komposztálható, csak azt meg a vízöblítéses wc -n szocializálódott ember tisztátalannak hiszi. Kérdés, hogy a folyók szennyezése, vagy a száraz toalett a tisztátalan, de szerintem ha valaki tényleg spórolni akar a vízzel amit a wc -n lehúz akkor ez a megoldás.

Érdemes elolvasni Országh József professzor írásait a témában.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.05.29. 11:59:20

@élhetetlen:

Kincsem ellenben csak állott vizet volt hajlandó inni, szóval a lovak ízlése is különböző.:)

Amúgy az nem lehet, hogy nem Fóton rossz a víz, hanem a ház vezetékével van gond? Legalábbis Győrött, egy koliban annyira rettenetes és büdös víz jött a csapból, hogy nem tudtuk nyáron, dög melegben eldönteni, melyik a rosszabb: ha fürdünk - egy lány kiütéses lett -, vagy nem fürdünk, és akkor nem a víztől leszünk büdösek és koszosak. Ehhez képest nem tudok olyan győri ismerősről, aki az ottani vízre panaszkodott volna.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.05.29. 12:01:17

@Már meging egy nick:

A használt kádvíz nem jó wc lehúzásra? (Már, aki kádban fürdik, nem pedig zuhanyzik.)

Már meging egy nick 2015.05.29. 12:11:16

@Mj: nem vagyok szakértője a témának, saját kútfőből azt mondom jónak jó, csak azt se borogathatod bele a wc tartályba ugyanabba ahova a vezetékes víz is be van kötve (mivel ha valamiért nincs nyomás a vezetékes vízhálózatban, javítják, stb. akkor ez a víz bejuthat és onnantól az már nem a bevizsgált ivóvíz aminek lennie kellene).

Viszont lehetne rendszert csinálni a fürdővíz wc öblítésre való használatához, szerintem ebben sokkal több a ráció mint az esővízben. Szerintem 10-15ezer forintból erre gyári megoldásokat lehetne csinálni egy 100 liter körüli tartállyal és akkor soha többet nem kell fizetni külön a wc tartályból leengedett vízért. Igaz a szennyvíz kérdését ez nem oldja meg, de ne legyünk telhetetlenek :)

seahawks 2015.05.29. 12:11:56

ez a cikk eléggé áltudományos...

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.05.29. 12:15:02

@Már meging egy nick:

Én még kevésbé vagyok szakértő, de én szimplán arra gondoltam, hogy vödörrel kimered a kádból a használt vizet, és beleöntöd nem a tartályba, hanem a csészébe.

élhetetlen 2015.05.29. 12:21:51

@Mj: Persze, minden lehet. Én elvileg a Gellért hegyi tároló vizét innám, ami állítólag forrásviz, de itt vagyok a lábánál, egy 70 éves ház nyolcadik emeletén, ha jól kifolyatom iható, de nem fogok éjszaka kifolyatni több liter vizet, mert kell két korty. Igen, az ízlések, nem csak az állatnál, az embernél is. Mert más dolog a víz minősége, és más az íze. Pincehelyen éltem 14 éves koromig. Nagyon lágy, kicsit édeskés víz. Nekem ez a víz. Balatonfüreden soha nem vettem palackosat, Kenesén már csak akkor iszom csapvizet, ha nincs a kedvenc olasz Verám, ami egyszerűen szobahőmérsékleten is a nekem ízlő víz ízű víz.

KutyásVideók 2015.05.29. 12:30:57

Kár azon vitatkozni, hogy a kutyák mit isznak és mit nem.:) Minden élőlény eljut arra a szintre, hogy a kisebb rosszat választja. Vidéken nem egy településen olyan klóros a víz sokszor, hogy az ember elszédülne, ha jópár mélyet szippantana fölötte. Mégis megisszák.

Hogy mi oldódik ki a műanyagból és mi nem, arról meg célszerű megkérdezni pár hiteles élelmiszeripari mérnököt. Lenne csodálkozás.

élhetetlen 2015.05.29. 12:40:47

@Már meging egy nick: Egy kicsit elszaladt a fantáziád a 100 literes tartállyal, mert, egyszer fel kéne nyomatni bele az egyébként lefele folyó vizet, másodszor, mi van, ha többször pisilek, mint zuhanyozok, és nem jön össze a kívánt vizmennyiség, harmadszor, kinek a wc-jébe fér be egy 100 literes tartály.
Ezt már nem lehet megoldani, Az egész várost nem lehet már ellátni kettős vezetékkel, úgymint ipari víz, és ivóvíz. Vannak részek Budapesten, ahol a hideg víz csapból ivóvíz, a meleg víz csapból termálvíz folyik, de ez kivételes.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.05.29. 12:55:01

@élhetetlen:

Én harmadik napja iszom a Fekete-Tisza forrásának érezhetően is édes, nagyon finom vizét, de ugyanúgy tökéletes a számomra a II. kerületi vagy a kárpátaljai csapvíz. Viszont van, aki már a tiszta forrásvízre is érzékeny, és nem tudja meginni, míg mások gyomrának meg semmi baja tőle. Sokfélék vagyunk, sokféle ízléssel és tűréshatárral, sokféle ízű vízzel, úgyhogy, amíg ihatónak minősítik adott csapvizet, én fölöslegesnek tartom az erről szóló vitát.

Már meging egy nick 2015.05.29. 13:03:31

@élhetetlen: nem baj, ha szárnyal a fantáziám, valamilyen szinten abból élek, hogy kitalálok dolgokat, bár inkább az online világban :)

Nyilván ha többször mész pisilni akkor néha elő fog fordulni, hogy előtte meg kell fürödnöd :) Ugyan már :) Ha nincs elég maradék víz akkor tölthető lehet a tartály a vízhálózatról is (akár automatikusan is), csak úgy kell megcsinálni hogy az ivóvíz csöve ne legyen a vízszint alatt, hanem magasabban legyen ahonnan belefolyik, hogy ez a szürkevíz a vízhálózattal ne érintkezhessen. Ez műszakilag nem nagy gond.

Sok hülyeséget kitalálnak, meg gyártanak, meg el is adnak. Ennek kivételesen lenne értelme is.

Nyilván azok számára megoldás akiknél elfér egy ilyen tartály.

Én családi házban lakok, egy 1000 literes tartály se lenne gond, legfeljebb nem a fürdőszobában kellene elhelyezni és egy vízszint, vagy akár nyomás érzékelős kapcsoló indítaná a szivattyút ha tölteni kell a "puffer" tartályból a wc tartályt.

Az hogy fel kell nyomni bele a vizet nem igazán gond ehhez egy pici szivattyú elég. Nem hiszem hogy olyan költség lenne, amikor a kútból évek óta egy 10.000 Ft -os barkácsáruházas szivattyú évek óta nyomja fel a vizet nekem, pedig onnan mélyről és köbméter számra kell öntözéshez.

Én el tudnám képzelni, hogy legyártsanak egy ilyet kompakt méretben, egy az egyben a wc tartály helyett is akár. Kb. 1-2 x tízezres nagyságrend lehetne a fogyasztói ára. Végül is a 200 literes bojlernek is találnak helyet ahol abból van a melegvíz, szándék kérdése is.

Amikor gyerek voltam 15 Ft volt egy köbméter víz. Senki nem vacakolt semmivel. Csapról öntöztek az emberek. Most meg nálunk 1.000 Ft körül van egy köbméter víz. Az emberek kutakat furatnak, esővizet gyűjtenek, mert van értelme foglalkozni vele. Ha esetleg tovább emelkedik a víz ára egy csomó dolgot máshogy csinálnak majd az emberek. Olyan dolgokat amit szimplán a környezet kedvéért nem csinálnának.

élhetetlen 2015.05.29. 13:21:19

@Mj: Nem értelek. Írtad, hogy lehet, hogy a vezetékkel van baj. Mondtam, hogy lehet. Aztán írtam még az ízlésről. Most azt írod, hogy fölöslegesnek látod az erről szóló vitát. Miről, mikor vitatkoztam én veled? Felejts el.

Dr_utcai_arcos 2015.05.29. 13:27:47

@KutyásVideók: élelmiszeripari mérnököt igen, de ne konteósokat :DD!

élhetetlen 2015.05.29. 13:40:50

@Már meging egy nick: Jaj, semmi bajom azzal, hogy szárnyal a fantáziád, ha minden 100 ötletből kettő bejön, már nyertünk. „csak úgy kell megcsinálni hogy az ivóvíz csöve ne legyen a vízszint alatt, hanem magasabban legyen ahonnan belefolyik, hogy ez a szürkevíz a vízhálózattal ne érintkezhessen.” Ezt pl. nem lehet Budapesten tömegesen megoldani. Igazad lehet, de nem mindenhol.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.05.29. 13:45:32

@élhetetlen:

A vitáról en bloc, a poszthoz írtam, úgyhogy örülök is, hogy nem vetted magadra.;-)

élhetetlen 2015.05.29. 13:52:36

@Mj: Nem a poszthoz írtad, hanem nekem, de ne is foglalkozz ilyen apróságokkal, hogy szétválogasd a dolgokat.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.05.29. 14:02:20

@élhetetlen:

Tessék, akkor szétválogatom neked a mondatokat, hogy lásd, ez értelemszerűen a bejegyzésre vonatkozik:

"Sokfélék vagyunk, sokféle ízléssel és tűréshatárral, sokféle ízű vízzel, úgyhogy, amíg ihatónak minősítik adott csapvizet, én fölöslegesnek tartom az erről szóló vitát."

Tehát itt az 'erről szóló vita' azt jelenti, hogy legalább 2 szereplő ebben és csakis ebben a témában folytat eszmecserét. Remélem, most már minden rendben.

élhetetlen 2015.05.29. 14:14:28

@Mj: Sajnálom, hogy nem érted a különbséget aközött, hogy egy független hozzászólást engedsz meg, vagy valakinek válaszolsz. A vita pedig ellentétes érvek ütköztetése, az eszmecsere folyhat teljes egyetértésben. De nem kívánok az elvi felfogásoddal tovább foglalkozni.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.05.29. 14:19:37

@élhetetlen:

Ha megnézed az aktivitás fület a profilomon, szerintem magad is láthatod, hogy milyen a kommentelési kultúrám, kinek hogy szoktam válaszolni, illetve mit tartok vitának például. Már csak azt nem értem, hogy miért kell ezt ragozni.

élhetetlen 2015.05.29. 14:28:59

@Mj: Csak annyit közöltem, így lazán, hogy van különbség a független megjegyzés, és a válasz között, van különbség a vita és csevegés között, te ezt nem érted, nézzem meg a füledet. Na, ne már!

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.05.29. 14:36:39

@élhetetlen:

A hiedelmeiddel ellentétben tudom, hogy van különbség, sőt, értem is a különbség mibenlétét, amit semmi kedvem bizonygatni se neked, se másnak. Ha annyira vájkálni akarsz a vita- és válaszadási kultúrámban, tanulmányozd a 15 ezer kommentemet.

Te viszont rokon értelmű szavak és ép ésszel felfogható módon különválasztható mondatok kapcsán kötözködsz, ami nem túl produktív dolog, főleg teljesen off témában nem.

Persze, erre azt is írhatnám, hogy semmiféle csevegésről nem írtam, mert az eszmecsere nem egyenlő a csevegéssel, de nem szeretnék lemenni erre a szintre.

A beszélgetést ezzel lezártam, így is többet írtam, mint kellett volna.

élhetetlen 2015.05.29. 14:43:41

@Mj: Így van, többet írtál, mint kellett volna, remélem, lezártuk.

TixTide 2015.05.29. 15:53:15

@eßemfaßom meg áll: Fót elég nagy, különböző időszakban is épült, tehát elég sok minden befolyásolhatja a minőségét. A csapvíz a kutyáknak kiöntve napok alatt sem fogyott el, a flakonos illetve az esővíz rendesen fogy. Gondolom a kutyáim a hülyék.

TixTide 2015.05.29. 15:59:34

@Mj: Az ötlet nem rossz, sokáig filóztam ezen, aztán arra jutottam hogy akkor a közkútból nyerhető, csecsemőknek is adható víz sem lenne büdös és szarrá klórozott, ráadásul nem is a szomszédban van hanem vagy másfél kilométerre a házunktól, másik utcában.

eßemfaßom meg áll 2015.05.29. 16:45:22

@TixTide: tehát akkor mégse a "fóti víz ihatatlan még a kutyákak is" hanem mondjuk pl nálad nem ártana megnézni a csöveket

egyébként lehetnek a kutyák is elbaszottul nevelve.

eßemfaßom meg áll 2015.05.29. 16:48:55

Egyébként aki a klóron rugózik az eresszen ki egy vödör vizet és szellőztesse 1-2 napig és igya utána. A klór egy olyan rohadék állatfajta, hogy szépen eltűnik a vízből igen hamar, ami pl annak akinek van medencéje eléggé nagy átok mert épp emiatt folyamatosan klórozni kell a medencevizet

Matis Bálint 2015.05.29. 18:54:30

Sziasztok!

Ezúton is köszönjük, megtisztelő, hogy időt és energiát szántatok hozzászólásaitokra!

14 éve működő szaklapként, a vizes szakma legprofibb képviselőivel (pl. OKK. vízhigiénés osztály; BWT Hungária stb.) tartjuk a kapcsolatot. Ha van kérdésetek, írjátok meg a videó alá, és igyekszünk mindre választ adni.

www.youtube.com/watch?v=olUAx6iTbJ8

kuki123 2015.05.29. 23:49:15

@TixTide:

Mi pedig ha megfürdünk benne, akkor jó esetben csak viszketünk, rosszabb esetben piros kiütéseket okoz.

Akkor lehet hogy nekem is azért viszket a bőröm fürdés után...

Én már arra is gondoltam hogy a rossz fogak nem e a klóros víz miatt van
Vagy a gyomor panaszok
(általánosságban)

vitalis06 2015.05.30. 09:17:27

Kitalálták már régen a kétkörös vízrendszert házon belül.
Csak a WC és a mosogató szennyvize megy a csatornába, az összes többi (zuhanyzó, mosdók, mosógép) először egy tartályba és onnan WC öblítésre. Csak ha a tartály megtelik, a túlfolyás megy a csatornába.
Nem bonyolult, egy tartály kell hozzá és gondolkodni a vízszerelésnél

eßemfaßom meg áll 2015.05.30. 10:41:11

@kuki123: Ugye amíg nem volt klóros csapvíz addig arról volt híres az emberiség, hogy 70évesen is megvan mind a 32 foga. És a gyomorpanaszok is max 100 éve léteznek

chabusch 2015.05.30. 18:51:33

A XV. kerületi víztől durván pikkelysömörös leszek. A vidéki víztől nincs semmi bajom.

studkell 2015.05.30. 19:09:55

"a vízmennyiségét 30%-al csökkenthetjük" - posztoló

Százalék. Százalékkal. %-kal. Nincs és soha nem is volt -al, -el rag a magyarban, csak teljesen hasonuló -val, -vel. Tessék már elvégezni a 4 általánost... Na lehet anyázni.

totalnick 2015.05.30. 19:40:47

Az ember NAGYON KEVÉS IVÓVIZET használ a csapból. Napi 200 liter megy el WC-re, fürdősre. Miközben 3-4 liter folyadékot iszunk, ami ráadásul nem feltétlenül ennyi csapvíz. (nem is tudom mikor fordult elő, hogy ennyi csapvizet ittam volna)
Ergo semmi értelme a meglévő hálózatot ilyen tiszta víznek megtartani! Viszont az is igaz, hogy ha ezt a vizet nem vesszük ki, attól még nem marad több ivóvíz a lábunk alatt. Az attól függ, hogy esik-e az eső vagy sem. (illetve egy időben a bányákat zavaró karsztvíz szivattyúzása apasztotta a szupertiszta víz készletet, de húsz éve ez a veszély már nem fenyeget, és a karsztvíz szintje azóta nő)

totalnick 2015.05.30. 19:45:21

javítom magam: szóval nagyon kevés ivóvizet ISZUNK a csapból. Ahhoz képest, hogy mennyi minden másra használjuk. Márpedig ha 50-100-szoros a különbség, akkor tök fölöslegesnek érzem, hogy iható vizet pumpálunk a csövekbe. Nyáron ebből hűtik a síneket a locsolóautók, vagy csak simán locsolják az utcákat, hogy ne legyen nagy por... Szóval teljes a pazarlás.. Miközben az emberek többsége palackozott vizet iszik.

A cikkírónak amúgy egy kis helyesírás: "vízmennyiségét 30%-al csökkenthetjük." HELYESEN: 30%-KAL! Teljes hasonulás.. általános iskola.

Eddie 2015.05.30. 19:48:27

@Már meging egy nick: Könyörgöm, magyarázd már meg, a wc tartályból, hogy kerül víz az ivóvíz rendszerbe? Láttál már ilyen tartályt? Ha nem elmondom, hogy felülről, egy szeleppel zárható csövön jut a tartályba a víz. A szelepet egy úszóval ellátott kar nyitja-zárja és a teli tartály vízszintje sem éri el. Lehetetlen a víznek visszakerülni a rendszerbe. Ha más forrásból érkező vízzel is szeretnéd tölteni, csak kell egy másik bevezetést beszerelni, egy másik szeleppel.

min 2015.05.30. 19:50:31

Haha....Fóton kiváló sört főznek amihez elengedhetetlen a jó minőségű víz. Akkor, hogy is van ez ott a cityben? :-)

Vittore. 2015.05.30. 20:50:51

Én tényleg szeretném megtudni, hogy 2015-ben hogyan lehet olyan szar sablont használni, ami írtó kis betűket használ, viszont csak a szélesség felét használja ki egy tök átlagos laptopon is.

Vittore. 2015.05.30. 20:57:53

@Pécsi bölcsész: Tudnál erről bővebb infót adni esetleg linkkel egy ilyen termékre? Kipróbált megoldás érdekelne.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2015.05.30. 21:06:51

azt az palack újrahasznosítást is megnézném azért, van egy gyanúm hogy felveszik utána a támogatásokat, aztán megy a szemétbe az is...

kellys 2015.05.30. 21:17:22

@studkell: megtalaltad a legfontosabb pontjat a posztnak. gratulalok :)

Matis Bálint 2015.05.30. 21:39:33

@Vittore.: Szia Vittore! Köszönjük, hogy felhívtad erre a figyelmünket. Ha tudnál küldeni pár mintaoldal-linket, ami szerinted ide illene, segítség lenne számunkra. Az offline szaklapok készitése sok időt elvisz, kevesen vagyunk, inkább a tartalomra és a túlélésre koncentráltunk, és nem volt időnk jól kidolgozni. Ez amolyan béta verzió és szívesen változtatunk. Minden segítség, kritika jól jön. szép estét, és előre is köszi.

portis · http://www.online-szallas.com 2015.05.30. 22:03:14

Az alföld jelentős részén arzénes a víz, így városomban Hódmezővásárhelyen is. Tulajdonképpen emberi fogyasztásra alkalmatlan víz folyik a csapból. Ez annak ellenére így van hogy 2012 óta az EU kötelezte Magyarországot hogy minden településen biztosítani kell a rákkeltő anyagtól mentes vizet. Ezt úgy oldják meg hogy zacskózott vizet lehet átvenni a város több pontján, ha jól emlékszem fejenként két litert. Atyaég 2015-ben egy megyei jogú városban!!!
Ennyit a jó vízről!

qwertzu 2015.05.31. 08:02:28

@portis: Ne egyél tengeri halakat.

xombat.com 2015.05.31. 08:17:36

az animáció túl gyors

Már meging egy nick 2015.05.31. 08:28:32

@Eddie: akkor kerülhet vissza a vízhálózatba, ha nincs nyomás valamiért, pl. szerelik, ha megbontják valahol a rendszert akár visszafele is áramolhat a víz. Nem én találtam ki, erre konkrét előírás van, hogy az ivóvíz hálózat védelmében nem lehet ilyet csinálni.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2015.05.31. 08:54:37

@Már meging egy nick: Valahogy megoldják, mert anyósomnak 20+ éve van egy találmánya szürkevíz hasznosításra. Ennyire sosem érdekeltek a részletek, de ha nagyon kell, megkérdezhetem. Ahogy itt korábban is írták, a mosdó/zuhany/kád és a mosógép vizét gyűjti a pincében, aztán a tisztított vizet nyomja fel a tetőtérbe. Ha kevés a víz, akkor az ivóvíz hálózatból pótolja, ha sok, akkor leereszti a lefolyóba. Az benne a legszebb, hogy az egész öntisztító, és az egyetlen mozgó alkatrésze a szivattyú, tehát gyakorlatilag karbantartásmentes. Az elérhető megtakarítás kb. 30%. Azt hiszed, volt rá komoly érdeklődés az elmúlt 20 évben?

Már meging egy nick 2015.05.31. 09:01:40

@Csokis: persze, van megoldás. A hálózati víz csonkja nem érhet bele a szürkevíz tartályba. Magasabban kell elhelyezni és kész.

Majd lesz érdeklődés később, ha a víz még jobban megdrágul. Az emberek a környezet kedvéért nem takarékoskodnak - általában - de a saját pénztárcájuk kedvéért már inkább hajlandóak.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2015.05.31. 09:12:54

@Már meging egy nick: Anyósomék a saját házukban tesztelték, kb. hét-nyolc év volt a megtérülési ideje egy családi háznál, társasházban ötnél kevesebb. Ez volt majd tizenöt éve, mert amikor a nejemet megismertem, ezek az adatok már tudottak voltak. Mindegy, egyt tudok: amikor anyósom házát eladjuk, a prototípust lekapjuk, mert nekem kell majd a sajátunkba. :-)

az_igazi_trebitsch 2015.05.31. 10:19:55

Magyarországon valóban jó minőségű a víz, csak az a kérdés, hogy mihez képest. A tőlünk délebbre, vagy keletre lévő országokénál nagyságrenddel jobb ugyan, de az északi országokhoz, vagy mondjuk Skóciához, Írországhoz képest (skót viszki, ír sör...) már nem olyan rózsás a helyzet. Itt Zuglóban például sokakban felmerül a kérdés, hogy a vizet klórozzák, vagy a klórt vizezik?...

az_igazi_trebitsch 2015.05.31. 10:31:32

Volt itt egy komment a házi víztisztítóról: hogy az gazdaságtalan, és nagy átverés. Nos, én három éve használok egy márkás és drága víztisztítót. Nem vertek át: a vásárlás előtt elmondták, hogy nagyjából három liter csapvízből készít egy liter tisztított vizet, és 14 havonként cserélni kell a szűrőket, ami nem olcsó mulatság. Tág határok között be lehet állítani a minőséget (beleértve a megmaradó, fontos ásványi anyagok arányát), akár a szervizessel, akár saját magunk. Csak ivásra és főzésre használjuk, és azóta a kávé "kávébb" ízű, a húslevesnek húsleves íze van, és általában, minden főtt és párolt étel összehasonlíthatatlanul finomabb a csapvízzel készítettnél. Elismerem, hogy a hazai átlagos jövedelmi viszonyok miatt egy komolyabb víztisztító luxusnak számít, de emiatt kétségbe vonni a hasznosságát, amolyan savanyú a szőlő mentalitás....

Beer Monster 2015.05.31. 11:06:43

@Csokis: Na jó, de milyen elven működik?

lékek és ellensúlyok 2015.05.31. 11:50:58

"1. Magyarországon rossz minőségű a víz.

Nem igaz.
A nemzetközi felmérések alapján a vízművek kifejezetten jó vizet szolgáltat. "

Hát én azért ezzel vitatkoznék kicsit.
Úgy tudom pl. hogy Békés megyében, az ivóvíz Arzén tartalma több helyen is magasabb (igaz nem sokkal, és igaz, az a határérték uniós oldalról kicsit túl lett lihegve) az engedélyezett értéknél.

Nagyon sok helyen még mindig törésponti klórozással ammóniamentesítenek, ami bizony az aktívszenes szűrés ellenére megnövelheti az "abszorbeálható" szerves halogénszármazékok mennyiségét.

Magyarországon a kutak vízminősége, csak nagyon kevés helyen olyan, hogy ne igényelne víztisztítást.
Ebben viszont erősek vagyunk, lévén, hogy anno a KGST-n belül ez a mi asztalunk volt.
Nálunk a leggyakoribb szennyeződések a Vas, Mangán, Arzén, Ammónium. Ezeket távolítják el a vízművekben, speciális technológiákkal, többnyire sikeresen.
Azonban mint fentebb jeleztem, a kémiai beavatkozásoknak lehetnek melléktermékei.
Érdekes, és mostanában egyre gyakoribb a biológiai tisztítás, melynek során az Arzén kivételével, az összes szennyeződés eltávolítható. Igaz magas ammóniumtartalmú kútvíz esetén, viszonylag magas lehet a tisztított víz nitrát tartalma.

lékek és ellensúlyok 2015.05.31. 11:55:11

@az_igazi_trebitsch:

"Nem vertek át: a vásárlás előtt elmondták, hogy nagyjából három liter csapvízből készít egy liter tisztított vizet, és 14 havonként cserélni kell a szűrőket, ami nem olcsó mulatság. "

Gondolom te egy Reverz Ozmózisos cuccot vettél. Azok tényleg jók. Sőt túl jók, mert a szennyező anyagok mellett az összes oldottanyag tartalmat is csökkentik, amelyek pedig fontosak lennének a szervezet számára, ezért szoktak visszaoldó patronokat utánuk tenni.

benedek012 2015.05.31. 13:07:37

Szombathelyen jó a csapvíz.
Ízre még jobb is, mint az ásványvíz, mert az néha édesnek tűnik.

Egyszer mostam hajat lágy vízben, olyan lett a fejem, mint egy pihepuha plüss.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.31. 18:35:34

Tisztázzuk! Gyurcsány és Bajnai alatt kiváló volt a magyar víz, de Orbán alatt sokat romlott.

eßemfaßom meg áll 2015.05.31. 20:11:51

@portis: "Atyaég 2015-ben egy megyei jogú városban!!!
Ennyit a jó vízről! "

Ugya azt tudod, hogy a viz ugyanaz mint előtte 100 évig ésd senkinek nem lett töle baja, csak az EU egy korábbinél alacsonyabb szintet jelölt meg ennyi a változásd. Ez olyan mint az euroX motorok szennyezőanyagkibocsátása, egyre kisebb számokat adnak meg, ettől az autók hétköznap ugyanannyi szart tolnak ki magukból csak az adott tesztprogramra optimalizálnak ami a valóságban soha nem fordul elő. Az EU meg tolja magából az egyre kisebb számokat.

eßemfaßom meg áll 2015.05.31. 20:14:32

@Már meging egy nick: "A hálózati víz csonkja nem érhet bele a szürkevíz tartályba. Magasabban kell elhelyezni és kész."

ez alapból igy van a wctartályokban

Szzzz 2015.05.31. 20:21:26

Najó, lássátk kivel van dolgotok, segítek tisztán látni pár műszaki dologban:
Szürke vízes retyó öblítés:
Az elhasznált fürdővíznek és barátainak van egy olyan kellemelten tulajdonsága az ivóvízzel szemben, hogy teljesen változatos dolgok vannak benne alapből, mikor mi, hajszál, a talpadról elázott bőrdarabka, köldökszösz, különféle szappanok,olajok, mikor mi, hol hideg, hol meleg. Ilyen igénybevételre pedig egyáltalán nem olyan triviális pl megbízható hálózatot, meg wc tartályt készíteni, mint az elsőre látszik. Mondjuk nemtudom kinek lenne kedve hetente kivenni a wc tartályból egy szűrőt, és kitisztítani, nyilván jó sok ivóvíz segítsgégével, nem mellesleg.
Aztán az az igazság, hogy lelkiismereted megnyugtatásán túl környzetedért ezzel még semmit nem tettél, és az a havonta megspóróolt pár száz forint sem térül meg soha, mert egy ilyen beruházás nem lehet annyira olcsó, akárhogy barkácsolsz.
Javaslom, hogy gugli bácsin nézzen utána, akit érdekel, hogy mennyi vizet fogyaszt/pazarol el egyéb helyeken:
- mennyi víz kell ahhoz, hogy egy kiló marhahúst a konyhaasztalra le tudj tenni?
- mennyi víz kell a ruhád legyártásához?
- mennyi vizet kellett szétöntözni a kakaós csigához, amit midnen reggel megveszel a kisboltban? Mindjárt kiderül, hogy az a víz, amit otthon megiszol, mosogatsz vele, és lehúzod retyót, gyakolratilag az egy főre eső egyéb vízfogyasztásnak elenyésző részét teszi ki...

Szzzz 2015.05.31. 20:32:44

@Csokis:
érdekesn hangzik, de azért más dolog valamit otthon összebarkácsolni,
és más egy piacképes működő terméket létrehozni.
És el nem tudom képzelni, hogyan térülhet meg egy családiházban. Tegyük fel, hogy megspórolsz vele napi 50 liter vizet. az havonta egy ezres. 8 év alatt százezer. És elképzelni nem tudom, hogy ennyi pénzért egy épkézláb eszközt beszereljenek. Csak összehasnolításképpen, egy rendes falba süllyesztett WC tartály jó, ha kijön ennyiből...

Szzzz 2015.05.31. 20:35:47

@Szzzz:
ja, igen, el ne felejtsem még, mínusz amortizáció, mínusz a szivattyú áramfogyasztása, no meg egy tartály által elfoglalt alapterület is pénzbe kerül...

Szzzz 2015.05.31. 20:41:37

@Szzzz:
ja, igen, el ne felejtsem még, mínusz amortizáció, mínusz a szivattyú áramfogyasztása, no meg egy tartály által elfoglalt alapterület is pénzbe kerül...

Csokis · http://csokis.blog.hu 2015.05.31. 21:48:58

@Szzzz: Ez nem barkács volt, rendesen, cégesen csinálták, működő prototípus volt, bejegyzett szabadalommal, pontos, számított méretekkel, a létező összes engedéllyel. Kicsit korábban csaptak bele a "zöld dolgokba", mint a piac vevő lett volna rá, meg hát mindketten jobb mérnökök voltak, mint üzletemberek.
Apósomnak -szintén bő 20 éve- volt egy látszólag szög egyszerű radiátor típus sorozata egycsöves fűtési rendszerekhez. Mivel túl egyszerű volt (a radiátorokat kellett volna csak cserélni, nem az egész fűtés rendszert), így nem lehetett rajta nagyot szakítani, helyette inkább lett eleinte a semmi (utca fűtése), később meg a teljes csere. Anyósom máig fűti a 100+ m2-es házat a 13 kW-os ÉTI kazánnal és apósom egycsöves rendszerével. Mára persze elavult, de nem is ma lett volna nagy szám.

Szzzz 2015.05.31. 23:48:19

@Csokis:
Ha ennyire megvan hozzá minden, és ennyire megbízhatóan működik huszon éve, akkor miért nem vitted tovább? miért nem lett belőle semmi?

Az egycsöves fűtésrendszerrel meg nem hiszem, hogy érdemben kezdhetett bármit is a fater. Azzal lehet a szarnak egy pofont adni, hogy beleépítenek egy söntöt és egy keverőszelepet. De erre meg hülyeség radiátort "fejleszteni", amibe ez egybe van integrálva, mert olcsóbb behegeszteni azt a 60cm csövet meg beszerelni egy keverőt, mint lecserélni a radiátort...
De tudod, te nekem ott lettél gyanús, hogy jöttél ezzel a gonosz fűtésszerelő szindikátus háttérhatalmi ellehetetlenítős dumával.

Beer Monster 2015.06.01. 01:36:37

@Csokis: Jó, de mégis milyen elven működött??

Pécsi bölcsész 2015.06.01. 09:10:54

@az_igazi_trebitsch: Nem a hasznosság lett kétségbe vonva, hanem a szükségessége magyarországon. Persze ha nálatok a patakból vagy polcsolyából kell ivóvizet varázsolni, akkor hajrá! :-D
Azzal lettél átverve, hogy neked ez kell nem pedig azzal, hogy nem működne a technológia!

portis · http://www.online-szallas.com 2015.06.03. 08:59:08

@eßemfaßom meg áll: Senkinek nem lett tőle baja? Az arzénes víz növeli a daganatos megbetegedések esélyét, ezt már az ÁNTSZ is elismeri. Magyarországon a legmagasabb Európában a daganatos megbetegedések száma. Ezt a kettőt rakd egymás mellé!!!
Pont úgy beszélsz mint a polgármesterem akinek gondoskodnia kellene arról hogy iható víz follyon a csapból, ő meg jön pont ugyanevvel a száz éve ezt isszuk dumával...

Moncsi880101 2020.09.25. 14:19:12

Sziasztok! Szerintem manapság már nem lehetünk biztosak benne, hogy mennyire megfelelő minőségű az a víz, ami a csapból folyik. Ezért érdemes vízszűrő berendezéseket beszereltetni, és alkalmazni, akkor biztosak lehetünk benne, hogy a víz amit iszunk tiszta. Körülbelül egy éve szereltettem be a csapokra vízszűrőket, és a víz ízén is érezhető a különbség. Én őket kerestem fel, vízszűrő ügyben:
www.vizetiszom.hu/ivoviztisztitok_csapra_szerelheto_szurok_165
süti beállítások módosítása