Az egyik piacvezető klímagyártó felmérése szerint energiatudatos és alaposan tájékozódik a magyar klímavásárlásról. Egy közvélemény-kutatás persze mindig irányított, azaz kellő mértékű forráskritikával kell fogadnunk, de azért érdekes adatokra derült fény.
A vizsgálat
A közelmúltban a GfK összesen 2600 ember bevonásával, online interjúk segítségével készítette el reprezentatív felmérését, amely a piacot és a légkondicionálók használati szokásait térképezi fel Magyarországon; emellett vizsgálja a vásárlás szempontjai mellett a vásárlói elégedettséget is. Ilyen átfogó felmérés még nem készült a légkondicionálók hazai piacáról. A kutatás 2 szakaszból állt: először 2000 főt kérdeztek meg a légkondicionáló márkák ismeretéről, arról, hogy rendelkeznek-e ilyen berendezéssel, valamint hogy tervezik-e légkondicionáló vásárlását. A második szakaszban 600 olyan embert kérdeztek meg, akiknek van légkondicionálójuk, vagy a következő egy évben tervezik annak beszerzését.
A felmérésből kiderült, hogy a megkérdezettek csaknem 80 százaléka értett egyet azzal a kijelentéssel, hogy a vásárlás előtt minden lehetséges információt begyűjt a termékről. Kiemelkedő volt a „zöld” vásárlók aránya is: 79 százalék nevezte fontosnak, hogy környezetbarát terméket vásároljon. Ide tartozik az is, hogy a megkérdezettek 93 százaléka fontosnak vagy nagyon fontosnak tartja az energiahatékonyságot egy új légkondicionáló vásárlásakor. Az ár sem másodlagos: a válaszolók 90 százaléka nevezte fontosnak vagy nagyon fontosnak. A serpenyő két oldala közül valamelyik felé billennie kell a mérlegnek, hiszen olcsón nem juthatunk minőséghez, és itt van kulcsszerepe a szakembernek, mert ő győzheti meg a laikust.
A vásárlási szempontok képzeletbeli dobogójának harmadik fokán a berendezés teljesítménye áll, ezt a tételt 64 százalék nagyon fontosnak, 27 százalék pedig fontosnak nevezte. Nyilvánvalónak tűnik, hogy ez az, amit a laikus nem nagyon ért, itt is szakember segítségére van szüksége.
Tudatos vásárlók a magyarok?
A felmérés szerint a klímával rendelkezők csaknem harmada – 31 százaléka – légkondicionáló-specialistától (bármit is jelent ez) vagy hozzáértő szerelőtől kért információt, további 20 százalék pedig az egyes márkák internetes oldalát böngészte. Ötödük „specialisták” honlapján tájékozódott. Ez alapján tehát az a kép rajzolódik ki, hogy míg például egy háztartási kisgép vagy akár egy hűtőszekrény vásárlásakor nem feltétlenül kérnek szaktanácsot specialistától a vásárlók, a légkondicionáló megvételében már kevésbé érzik magukat kompetensnek, fontos számukra a szakértői jó tanács. A 31 százalékos „szakemberhez fordulási” arány jobb, mint amit vártunk.
A szakértelem fontossága tükröződik vissza a vásárlás helyében is: a jövőben klímaberendezés vásárlását tervezők 51 százaléka olyan szakembertől venné meg a szerkezetet, aki egyben be is üzemeli azt. 42 százalék szaküzletben vásárolná meg a terméket, és csak 30 százalék menne a nagyobb elektronikai kiskereskedelmi láncok valamelyikébe.
A magyarok többsége 30 °C felett klimatizál
A magyar háztartások alig negyedében, 24 százalékában van valamilyen légkondicionáló berendezés, emellett pedig a megkérdezettek csaknem ugyanakkora hányada (23 százaléka) tervezi, hogy ilyet vásárol, míg 53 százalék nem tervez ilyen beruházást. Tehát hatalmas piac van a szakma előtt, főleg ha azt nézzük, hogy a közelmúlt változásaival a klímával való fűtés lehetősége is reálissá lett. (További infót erről ezen a linken kaptok.)
A felmérésből kiderül, hogy a magyarok ad-hoc jelleggel használják a klímaberendezésüket; 66 százalékuk csak akkor kapcsolja be a berendezést, ha kint elviselhetetlenül hideg vagy meleg van. Az eredmények alapján 30 °C Magyarországon az a határhőmérséklet, amely felett a légkondi távirányítója után nyúl az átlag. Figyelembe véve, hogy a statisztikák szerint 33 körül van évente azon napok száma Magyarországon, amikor a maximum hőmérséklet 30 °C fölé kúszik, a klímák többségét éves összesítésben egy bő hónapig használják (persze akkor sem folyamatosan!) a háztartások kétharmadában. További 28 százalék már kissé hidegebb vagy melegebb idő esetén is a hűt vagy fűt a berendezésével. Csupán 2 százalék nyilatkozott úgy, hogy minden nap, vagy majdnem minden nap használja, időjárástól függetlenül.
Mindez szintén az információhiányt, a tudatosság alacsonyabb szintjét mutatja – félünk igazán használni a klímaberendezést, mert „drága”, „egészségre ártalmas” stb. A szakmának óriási lehetőség, egyben felelősség is eme megkövesedett, félinformációkon alapuló nézeteken változtatni. Ez elemi érdekünk, mert elégedett vevő csak a tudatos felhasználó lehet. Olyan ember, aki fél a klímától, nem fog minőségi berendezést választani, mert arra a kis időre (évi néhány órára) elég a gagyi is. Ez az ember nem fogja szakemberrel beépíttetni és karbantartatni a készülékét, a fenti okokból. És nem is fog eldicsekedni vele ismerőseinek...